Laat je een berichtje achter? Dat vind ik zeer fijn...


dinsdag 11 maart 2014

Pompoenlasagne

Lasagne... dat gaat van in laagjes.

Voor het rode laagje:
- stoof 1 ui en 2 teentjes knoflook
- kruiden met paprikapoeder, provencaalse kruiden en rozemarijn
- voeg 1 rode en 1 gele paprika toe (uiteraard in blokjes gesneden)
- blus het geheel met sojasaus
- voeg 250g champignons toe (tenzij ge dat niet lust...) in schijfjes gesneden
- laat sudderen tot de champignons gaar zijn
- voeg 1/2 (butternut)pompoen en 100g (volgens het recept rode, bij mij waren het groene) linzen toe
- 800g tomaten in blokjes (gewoon uit blik)
- 250ml groentenbouillon
- laat het geheel 30 minuten goed doorsudderen

Voor het witte laagje:
Maak bechamelsaus gelijk ge anders bechamelsaus maakt. :-)

En dan gaat het van:
Laagje rood, laagje blaadjes, laagje wit, laagje blaadjes, laagje rood, laagje blaadjes, laagje wit.
Werk bovenaan af met paneermeel en amandelschilfers.
(Mispak u niet gelijk ik van pakje waardoor je bovenste laag bestrooid is met sausbinder en de lasagne nogal droog uitvalt... :-)).

Smullen maar !!!


Het originele recept vind je via eva vzw. Al is dat meer iets voor de echte vegi's onder ons. :-)
Ik behoor momenteel bij de 'vanuit milieu-oogpunt merk ik van mezelf dat ik het vlees steeds vaker achterwege laat en dat niet zo mis als ik vroeger zou gedaan hebben'-soort.

Tot welke soort behoor jij?

2 opmerkingen:

  1. Hier ook een voorkeurvegetariër van de nuchtere, milieugedreven soort (zie http://oponseentje.blogspot.be/2009/12/red-de-wereld-eet-meer-veggieburgers.html). Ik herinner me niet dat ik ooit op een dag beslist heb vegetariër te worden. Het is geleidelijk gegaan tot ik op een dag vaststelde dat ik nooit meer langs ging bij de slager en helemaal de gewoonte verloren was om vlees klaar te maken. Maar 'op een ander' eet ik het nog wel. Daar eet ik wat de pot schaft. Omdat ik het de mensen niet moeilijk wil maken en ook omdat ik af en toe eens wat vlees eten volgens mij wel eens goed is voor de gezondheid. Vitamine B12 kan je niet uit plantaardige bronnen halen, dus is het kiezen tussen supplementen nemen of toch nog zuivel en af en toe eens vlees eten zoals ik doe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hehe Lies, Zover gaat het bij mij nog absoluut niet hoor. Ik heb trouwens weer redelijk last van hoofdpijn de laatste tijd en vraag me dan af: zou dat mss gewoon alleen al door de gedachte aan minder suiker en vlees komen? ;-)

      Verwijderen